۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۱۶۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
صادرات غیرنفتی پس از انقلاب ۸۶ برابر شده و به رقم ۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۹۶ رسید است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

راه‌اندازی خط کشتیرانی بمبئی‌-چابهار-بندرعباس برای اولین بار و در شرایط تحریم

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای اولین بار با ایجاد خط کشتیرانی لاینر بین بنادر بمبئی-موندرا-کاندلا-چابهار-بندرعباس و با ورود اولین کشتی کانتینری ۳۷۰۰TEU در بندر شهید بهشتی چابهار، خط به‌صورت منظم هر دو هفته برقرار شد.

وی ادامه داد: این کشتی کانتینری در ساعت ١٠:٣٠ روز جاری هفتم بهمن‌ماه در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تخلیه کشتی مذکور با روند مطلوب در حال انجام است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تخلیه و بارگیری کانتینر در ساعت ١٨ روز جاری به پایان برسد و کشتی به مقصد بعدی یعنی بندرعباس عزیمت کند.
_______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز شنبه افزایش اندکی یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۳.۶ دلار معامله می‌شود.

محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در این خصوص گفت: وضعیت بازار امروز مشابه دیروز است، ولی قیمت‌ها کمی افزایش یافته است.

طبق گفته کشتی آرای، حباب قیمت سکه هم اکنون ۵۱۰ هزار تومان شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.
_______________________

صادرات غیرنفتی پس از انقلاب ۸۶ برابر شد

صادرات کالا‌های غیرنفتی ایران در سال ۹۶ به ۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۶۵ معادل ۵۴۰ میلیون دلار بوده است.

دلیل افزایش ۸۶ برابری صادرات کالا‌های غیرنفتی در ۴۰ سال اخیر را باید در افزایش کمی بنگاه‌ها و تولید جستجو کرد. آنجا که یک هزار و ۵۰۳ واحد صنعتی در سال ۵۷ به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد فعال در ۸ ماهه سال ۹۷ افزایش یافته که این جهش، شاغلین بخش صنعت را از ۱۵۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسانده است.

همچنین معادن فعال کشور از ۱۹۵ واحد در ابتدای انقلاب به ۶ هزار و ۳۸۶ واحد در ۸ ماهه ۹۷ و ظرفیت استخراج از ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۷۳۵ میلیون تن انواع مواد معدنی در سال ۹۶ افزایش یافته است.

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که باوجود افزایش ۸۶ برابری صادرات کالا‌های غیرنفتی در ۴۰ سال اخیر، ارزش واردات کالا تنها ۵ برابر شده و به سالانه ۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

افزایش ۵۷ برابری تولید فولاد خام

تولید و ظرفیت تولید کالا‌های منتخب صنعتی و معدنی نیز در ۴ دهه اخیر، افزایش چند برابری داشته است. چنانکه سال ۵۷ واحد‌های معدنی ایران، ۳۶۸ هزار تن فولاد خام تولید می‌کردند، اما این عدد در سال ۹۶ به ۲۰ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است. تولید سنگ‌آهن نیز که بر پایه برآورد‌ها در سال ۵۷، ۶۸۰ هزار تن بوده، در سال گذشته به ۳۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تن افزایش یافت.

افزایش ۳۳ برابری تولید محصولات پتروشیمی هم نتیجه احداث و توسعه چندین پالایشگاه در ۴۰ سال اخیر بوده که تولید انواع محصولات این بخش را از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است. کار تولید کاتد مس نیز که پس از پیروزی انقلاب و در سال ۶۲ آغاز شد، در سال ۹۶ به ۱۵۹ هزار و ۶۰۰ تن رسید.

همچنین تولید شمش آلومینیوم از ۲۵ هزار و ۱۰۰ تن در سال ۵۷ به ۳۵۱ هزار تن رسیده که افزایش ۱۴ برابری داشته است.

افزایش ۸ برابری تولید سیمان و خودرو

در بخش مصالح ساختمانی، تولید سیمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ برابر شده است. شرکت‌های ایرانی در سال ۵۷ به میزان ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان تولید کردند که این مقدار در سال گذشته، به ۵۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن افزایش یافت تا ایران در جایگاه صادر کننده این محصولات قرار گیرد.

اما افزایش تولید محصولات در بخش‌های صنعت و معدن محدود به این موارد نمی‌شود. به طوری‌که سال ۵۷، شرکت‌های خودروساز ایران سالانه ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری و وانت تولید می‌کردند، اما این رقم در سال ۹۶ با ۸ برابر افزایش به یک میلیون و ۵۰۲ هزار دستگاه رسیده است.

تولید لوازم خانگی هم رشد ۸ برابری را تجربه کرده است و از تولید ۳۸۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع لوازم خانگی به سه میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

افزایش سهم محصولات صنعت و معدن در صادرات

افزایش تولید محصولات صنعتی و معدنی سبب شده که سهم صادرات محصولات این بخش نسبت به کل صادرات رشد چشمگیری در ۴۰ سال اخیر داشته باشد؛ چنانکه در سال ۵۷ مجموع صادرات صنعتی و معدنی ۱۷۴ میلیون دلار با سهم ۳۲ درصدی بوده است، اما در سال ۹۶ این عدد به ۳۳ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار رسیده که ۷۱ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
_______________________

ایران ساخت یک پتروپالایشگاه در ساحل دریای عمان را آغاز کرد
 
ایران در نظر دارد با توسعه منطقه جاسک واقع در ساحل دریای عمان، علاوه بر کاهش وابستگی خود به تنگه هرمز، قدرت مانور خود در بازار انرژی را نیز تقویت کند. فاصله منطقه جاسک از بازار‌های جهانی نسبت به منطقه عسلویه بیش از یک هزار کیلومتر کمتر است که این موضوع نقش مهمی در کاهش هزینه‌های صادرات دارد.
 
بر این اساس ساخت، پایانه بزرگ صادرات نفت در جاسک و ایجاد پتروپالایشگاه (پتروشیمی- پالایشگاه) در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
 
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (یکشنبه) اعلام کرد: با هدف تامین نیاز‌های کشور و نیز رشد صادرات ساخت یک مجتمع بزرگ پتروپالایشی را در منطقه جاسک آغاز شده است.
 
به نوشته تارنمای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی محمد بساق زاده افزود: به توجه به وجود خوراک نفت خام در این مجتمع بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما، گوگرد و نیز محصولاتی مانند بوتادین، محصولات پلیمری اتیلینی و پروپیلنی و «منو اتیلن گلایکول» و چندین محصول پتروشیمی تولید می‌شود.
 
بساق زاده تاکید کرد این مجتمع با همکاری شرکت‌های صاحبنام ساخته می‌شود. ساخت این مجموعه جدید به تحول در این منطقه مهم و راهبردی منجر می‌شود.
 
بنا به این گزارش ، پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران به شمار می‌رود. اکنون پایانه خارگ مهمترین پایانه نفتی ایران به شمار می‌رود و بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن است، اما با هدف متنوع سازی مبادی صادرات نفت، قرار است برای توسعه ظرفیت‌های صادراتی پایانه‌های جدید در جاسک ساخته شود.
 
این طرح در زمان سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان (اسفندماه ۱۳۹۲) مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد. پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار دارد و بهره برداری از آن می‌تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد کشتی‌ها شود.
 
با راه اندازی این پایانه نفتی، افزون بر کاهش فاصله تردد کشتی ها، نیازی به عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز رفع می‌شود و ترافیک این آبراه دریایی کاهش می‌یابد.
_______________________

نظارت بر پولشویی دقیق‌تر می‌شود
 
شب گذشته (ششم بهمن) حسن روحانی، رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به قوه قضائیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد که پیش از آن در هیأت وزیران و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود.

با تصویب الحاق تبصره‌ای به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی در با قید دو فوریت هیأت وزیران، رئیس‌جمهور تصویب این تبصره را در لایحه‌ای به رئیس مجلس ارائه کرد تا تشریفات قانونی آن برای اجرا انجام شود.

روحانی در مقدمه این لایحه، هدف از تصویب این قانون در هیأت وزیران را اجرای دقیق قوانین و مقررات ناظر به پیشگیری و مقابله با پولشویی دانسته و نظارت بر عملکرد اشخاص مشمول قانون مبارزه با پولشویی را دارای نقش مؤثری در این زمینه خوانده است.

بر اساس این تبصره که قرار است به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی الحاق شود، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی موضوع مواد ۵ و ۶ قانون مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی، کانون وکلای دادگستری، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که مطابق قوانین و مقررات بر عملکرد اشخاص مشمول نظارت می‌کنند، مکلفند علاوه بر انجام تکالیف اجرایی مقرر در این قانون، قانون تأمین مالی تروریسم و مقررات مربوط به آن، تکلیف نظارتی خود را نسبت به عملکرد این اشخاص در چارچوب قوانین و مقررات مذکور به نحو مؤثر معمول دارند.

در ادامه، همچنین نهاد‌ها و دستگاه‌های یاد شده موظفند در صورت شناسایی تخلف یا جرم، حسب مورد نسبت به برخورد یا اعلام آن به مراجع قضائی و غیرقضایی صالح اقدام کنند.

قانون مبارزه با پولشویی در سال ۱۳۸۶ و همزمان با ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس شورای اسلامی به تصویب و تأیید رسید که بر اساس ماده ۶ این قانون، دفاتر اسناد رسمی، وکلای دادگستری، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان رسمی دادگستری و بازرسان قانونی مکلفند اطلاعات مورد نیاز در اجرای این قانون را که هیأت وزیران مصوب می‌کند، حسب درخواست شورای عالی مبارزه با پولشویی ارائه کنند.

به این ترتیب با الحاق این تبصره به قانون مبارزه با پولشویی علاوه بر وظایف این ماده، نهاد‌ها و افراد مشخص‌شده باید نظارت جدی‌تری هم بر افراد مشمول قانون پولشویی داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، آن‌ها را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند.

این تبصره علاوه بر قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مقررات آن را نیز دربرمی‌گیرد و وظیفه سنگین‌تری بر دوش افراد مشخص‌شده است که باید علاوه بر ارائه اطلاعات، وظیفه نظارت بر این موارد را نیز داشته باشند.
_______________________

درآمد‌های مالیاتی در سال آینده افزایش می‌یابد

سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر لزوم تلاش جهادی و همت تحقق درآمدهاى مالیاتى با تکیه بر ابزار‌ها و شیوه‌هاى نوین جمعی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده سازمان تأکید کرد و گفت: برای تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی، ابزار‌های نوین و شیوه‌های مؤثر و کارآمدی در اختیار داریم.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت بیش از پیش مالیات در نظام اقتصادی گفت: در حال حاضر در شرایطی که نظام اقتصادی ما با تحریم همه جانبه استکبار و عوامل آن روبرو شده است، نقش نظام مالیاتی بیش از گذشته در پیکره نظام اقتصادی کشور خودش را نشان داده است و مقام معظم رهبری هم در خصوص سیاست‌های کلی کشور، تأکید ویژه‌ای بر اهمیت اداره کشور با درآمد‌های مالیاتی کرده اند و از فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، اظهار رضایت نموده اند.

وی ادامه داد: بدون تردید، درآمد‌های مالیاتی یکی از پایدارترین و مطمئن‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود، به همین جهت دولت باید تلاش کند تا وابستگی خود را به درآمد‌های نفتی کاهش دهد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی یعنی اینکه ما در بازی با ابرقدرت‌ها بتوانیم به نیروی داخلی خودمان و ظرفیت و توانمندی‌هایی که در کشور هرچه جلوتر برویم، این نقش وجود دارد، تکیه کنیم و طبیعتا برجسته‌تر می‌شود و انتظار مسئولان هم این است که درآمد‌های مالیاتی، سهم قابل قبولی را از درآمد‌های کشور به خود اختصاص دهد.

تقوی نژاد افزود: رئیس جمهور در سخنرانی اخیرشان در وزارت امور اقتصادی و دارایی بار دیگر تأکید مؤکد بر تحقق درآمد‌های مالیاتی و افزایش سهم آن در درآمد‌های کشور داشتند و از فعالیت و روندی که در سال‌های اخیر در سازمان به وجود آمده است، ابراز رضایت کرده و تأکید کردند که کشور باید بر اساس مالیات اداره شود و همه افرادی که فعالیت اقتصادی در کشور دارند، باید مالیات دهند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق درآمد‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به تأکید رئیس جمهور، اقداماتی در سازمان امور مالیاتی انجام گرفته است؛ به طور نمونه، مطالعاتی در بخش‌های مختلف از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر جمع درآمد و مشوق‌ها و معافیت‌ها در نظام مالیاتی کشور صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم به شکل منطقی و عقلانی آن‌ها را پیش برده و تکمیل کنیم.

وی با اشاره به تلاش کارکنان در تحقق ١٠٠ درصدی درآمد‌های مالیاتی در امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: من فکر می‌کنم تلاش‌هایی که شما همکاران در سال گذشته داشته اید باعث این موفقیت شده است.

تقوی نژاد موضوع رسیدگی به معوقات مالیاتی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: بحث رسیدگی به معوقات، یک مسئله جدی است و سازمان امور مالیاتی برای وصول مطالباتش، ابزار‌هایی دارد که مهم‌ترین آن بانک اطلاعاتی سازمان است که در هیچ جای دیگر وجود ندارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد فرار مالیاتی ابراز کرد: فرار مالیاتی، موضوع بسیار با اهمیتی است که اکنون به یک مسئله کشوری تبدیل شده است و می‌بایست تلاش کنیم تا اطلاعاتمان را زیاد کنیم و از ظرفیتی که وجود دارد به نحو مطلوب استفاده کنیم، باید تلاش کنیم فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برسانیم؛ در گذشته ابزارمان برای این کار کافی نبود، اما اکنون به مدد رصد تراکنش‌های بانکی مشکوک، ابزار این کار را هم در اختیار داریم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات